TÜBİTAK 4006 Matematik Projesi
Projenin Adı: Çıkrıkla Toplama Çıkarma
Projenin türü ve proje alt alanı: Algoritma/Mantıksal Tasarım
Projede Görev Alan Öğretmen ve öğrenci isimleri:
Öğretmen: Akgül SARICAN
Öğrenciler: Betül ŞEFTALİ 11/C,Merve DİRİLMİŞ 11/B,Rumeysa BAKAR 11/E,Rukiye AKKOCA 11/B,Mehri KARATAŞ 11/B
Özet: Tam sayılar kümesinde toplama ve çıkarma işlemlerinin kolay öğrenilmesi için basit makara sistemi düşündük.Çıkrık sistemini oluşturduk.Çıkrıkla toplama çıkarma işleminin eğlenceli ve öğretici olduğu sonucuna vardık.
Amaç: Öğrencilere tam sayılarda toplama çıkarma işlemlerinin kolay bir şekilde öğretilmesini sağlayan bir materyal hazırlamak.+20 den -20 ye kadar olan sayılarla işlemin kolaylığını anlatmak.
Yöntem: Tam sayılarda toplama çıkarma işlemlerinin kolay bir şekilde öğretilmesini sağlayan bir materyal hazırlamak.Yapacağımız projedeki basit makara şeklindeki düzeneğe -20 den +20 ye kadar olan tam sayıları şerit şeklinde hazırlayıp makarayı hareket ettirerek toplama çıkarma işlemleri yapmak.
Sonuç ve Bulgular: Öğrencilerin makarayı çevirerek -20den +20 ye kadar olan tam sayıların toplama ve çıkarma işlemlerini daha kolay ve eğlenceli bir şekilde öğrendiğini gördük.
Kaynaklar: Materyal için internet
Akgül SARICAN – Taceddin Veli Kız Anadolu İmam-Hatip Lisesi Matemaik Öğretmeni
TÜBİTAK 4006 Matematik Projesi
Projenin Adı: Oyunla Matematik
Projenin türü ve proje alt alanı: Algoritma/Mantıksal Tasarım
Projede Görev Alan Öğretmen ve öğrenci isimleri:
Öğretmen: Akgül SARICAN
Öğrenciler: Şevval MEMİŞ 11-B,Esma AYDIN 11-B,Elmas KIZMAZ 11-B
Özet: Matematiği çocuklara daha zevkli ve öğretici hale getirmek için ne yapabiliriz diye düşündük ve aklımıza bu oyunlar geldi.Tasarladıktan sonrada eğlenilerek öğrenildiğini gördük.
Amaç: Matematiği çocuklara kademeli olarak ve en alt basamaktan başlayarak öğretmek.Öğretirken oyunla daha eğlendirici,merak uyandırıcı ve öğretici şekilde hayata geçirmek.
Yöntem: Matematiği eğlenceli hale getirmenin bir yolu da konuyu somutlaştırmaya çalışmaktır.Bunun içinde çeşitli materyaller kullanılabilir ve öğrencilerin dikkati daha çok çekilebilir. Bunun içinde Matematiği öğretirken KAZANDIRAN ÇARKI FELEK,MATEMATİKSEL LABİRENT, KESİR YOLU oyunlarını oluşturduk.
Sonuç ve Bulgular: Kazandıran çarkı felekle MANTIK konusunun eğlenceli ve kolay öğrenildiğini gördük.Matematiksel labirentle KÜMELER konusunun aslında zor olmadığını ve birlikte eğlenerek öğrenilebileceği sunucuna vardık.Kesir yolunda da KESİRLER konusunun kolay kavranıldığını gördük.Sonuç olarak oyunlarla öğrenmenin kolaylaştığını gördük.
Kaynaklar:Oyun materyal örnekleri için internet,sorular için ders kitapları
Akgül SARICAN – Taceddin Veli Kız Anadolu İmam-Hatip Lisesi Matemaik Öğretmeni
TÜBİTAK 4006 Matematik Projesi Örneği
Projenin Adı: Süslü Kümeler
Projenin türü ve proje alt alanı: Algoritma/Mantıksal Tasarım
Projede Görev Alan Öğretmen ve öğrenci isimleri:
Öğretmen: Akgül SARICAN
Öğrenciler: Zeynep Sümeyra AKDENİZ 9-AFS,Şevval BEDEL 9-AFS,Cansu ATALAY 9-AFS,Ayşenur FİDANCI 9-B,Melike Nurdan UÇAK 9-B
Özet: Matematikte Kümeler konusunu çocuklara daha zevkli ve öğretici hale getirmek için ne yapabiliriz diye düşündük ve aklımıza SÜSLÜ KÜMELER panosunu tasarlamak geldi.Tasarladıktan sonrada eğlenilerek öğrenildiğini gördük.
Amaç: Kümelerde Venn Şeması gösteriminin daha iyi kavranılması ve eğlenceli hale getirilmesi.
Yöntem: Hazırlanan Venn şeması panosuna uygun elemanlar mıknatıslı olarak yerleştirilip tamamlanır.Sorulan sorulara cevaplar verilerek konunun daha kolay kavranması sağlanır. Bazen de pano üzerinde yarışmalar yapılarak eğlenceli hale getirilir.Yapacağımız projede öğrencilerin daha çok dikkatini çekmek için led lambalar ve süslemeler kullanılacaktır.
Sonuç ve Bulgular: Süslü Kümeler projesi ilgi çekici olmasıyla birlikte kümeler konusunun daha anlaşılır ve akılda kalıcı olmasını sağlar.
Kaynaklar:Sorular için ders kitapları
Akgül SARICAN – Taceddin Veli Kız Anadolu İmam-Hatip Lisesi Matemaik Öğretmeni
Projenin Adı: PİCK TEOREMİ
Projenin türü ve proje alt alanı: Araştırma / Matematik
Projede Görev Alan Öğretmen ve öğrenci isimleri: Öğretmen Cevat KARAGÜLMEZ , Öğrenciler ; Gökçen Batur, Hiranur Sarıkaya , Züleyha Karaca
Özet: : Proje düzlemde bulunan bir çokgenin alanı daha kolay bir şekilde nasıl hesaplayabiliriz fikri ile ortaya çıkmıştır. Pick Teoremi 1899 yılından beri önemli bir matematik teoremi olarak matematik dokümanları arasında yerini almaktadır. Pick teoremi, öğrencilere birim yüzeyli alanlarda bir çokgenin alanını hesaplamak için pratik bir yol sunmakta ve bu pratiklik öğrencilere çok fazla zaman kazandırmaktadır. Bu teoreme göre çokgenin çizgilerinin üzerinden geçtiği noktaların sayısı bulunur ve bulunan sayı ikiye bölünür. Daha sonra çokgenin çizgilerinin değmediği noktalar bulunur ve bir çıkarılır. İlk yaptığımız işlem ile ikinci yaptığımız işlemin sonucu toplanır ve bulunan sonuç bize çokgenin alanını verir.Proje sonucunda öğrenci çokgenlerin alanının nasıl hesaplandığını somut şekilde kavrar.
Amaç: Birim karelerden oluşan bir alan üzerinde, bu düzlemin üzerindeki karelerin köşelerini kullanarak herhangi bir çokgen oluşturduğumuzda bu çokgenin alanını hesaplamak çok fazla vaktimizi almaktadır. Çivilerle alan bulma yöntemi olarak da bilinen Pick teoremi öğrencilerin herhangi bir çokgenin alanını rahatlıkla hesaplamasını sağlamaktadır. Bu yöntem noktalı bir kağıt üzerinde veya çivi çakarak oluşturduğumuz bir tahta üzerinde köşeleri bu noktalardan oluşan çokgeninin alanı tek bir formülle hesaplanabilmektedir. Öğrenci farklı çokgenlerin alanını nasıl hesaplayacağı konusunda formül ezberlemek zorunda değildir. Bir tahta üzerine birim kareler şeklinde çaktığımız çiviler üzerine geçirdiğimiz lastik ile istediğimiz geometrik şekli oluşturarak alanını hesaplayabiliriz. Alan=(Lastiğin değdiği çivi sayısı : 2) + (Lastiğin değmediği noktalar -1) işlemi ile hesaplanır. Bu işlem istenilen her türlü geometrik şeklin alanı rahatlıkla bulunabilir
Yöntem: Matematik dersinde farklı geometrik şekiller bulunmaktadır. Bu geometrik şekillerin alanını hesaplamada farklı formüller kullanılmaktadır. Örneğin dikdörtgenin alanı kısa kenarı ile uzun kenarının çarpımına eşit iken üçgenin alanı taban ile yüksekliğin çarpımının ikiye bölünmesi ile bulunur. Pick teoremi sayesinde öğrenci bu formülleri ezberlemek zorunda değildir. Pick teoremi oluşturmak için kullanılacak malzemeler kare şeklinde 40 cm x 40 cm lik veya 50 cm x 50 cm lik tahta bir blok, tahta üzerine çakacağımız küçük çivi, çekiç çivilerle geometrik şekil oluşturmak için lastik yeterlidir. Öncelikli olarak marangoza 50cmx50cm lik bir tahta blok kestiriyoruz. Daha sonra öğrencilerle birlikte tahta üzerine 5 cm aralıklarla çivileri çakıyoruz. Tüm çiviler çakıldıktan sonra elimizde 11×11 =121 çivilik bir tahtamız oluşmaktadır. Daha sonra öğrenciler bu çiviler üzerine lastikleri geçirerek farklı geometrik şekiller oluşturmaktadır. Daha sonra öğrenciler oluşturduğu geometrik şekillerin alanını hesaplamaya çalışır. Her öğrenci farklı geometrik şekil oluşturarak daha sonra lastiğin değdiği çiviler sayılarak toplanı ve ikiye bölünür. Lastiğin değmediği noktalar da toplanarak 1 çıkarılır ve bulunan iki sonuç toplanarak çokgenin alanı hesaplanır. Öğrenci tüm proje oluşturma süreci ve basamakları içerisinde yer alarak aktif öğrenme sürecinin içerisinde yer almış olur. Öğrencinin geometrik şekillerin alanını hesaplamayı yaparak ve yaşayarak öğrendiği için öğrenci için kalıcı öğrenme sağlanmış olur ve öğrenciler tüm geometrik şekillerin alanını rahatlıkla hesaplayabilir.
Sonuç ve Bulgular: Proje sonucunda öğrencilerin yaparak öğrenmelerinin daha kalıcı hale geldiği, teoremin tüm çokgenlerde sağladığı gözlenmiştir.
TÜBİTAK 4006 Matematik Projesi Örnekleri